Het Begin

Het begon allemaal op 5 januari 1905 in Hengelo waar Herman Jansen de eerste Quick voetbalschoenen produceerde en verkocht. Zoals vele grote bedrijven werden de eerste producten op een zolderkamertje bedacht en gemaakt en werkte het hele gezin mee. In dat zelfde jaar opende de grondlegger van Quick zijn eerste winkel in datzelfde Hengelo. Al is winkel misschien een groot woord omdat er welgeteld 6 schoenen in de winkel stonden. Dit werd aangevuld met 150 lege schoendozen om het een en ander te presenteren.Ook hierin was Herman Jansen zijn tijd ver vooruit en na deze opening schoot de omzet dusdanig omhoog dat er moest worden uitgekeken naar een nieuwe winkel en werkplaats.In het begin waren het voornamelijk klanten uit het oosten van Nederland maar dit veranderde snel na de eerste wereldoorlog. Langzaam maar zeker werd er in heel Nederland bekend dat er in Hengelo een kwaliteitsmerk was ontstaan en bleef het niet alleen bij klompen en voetbalschoenen. Herman Janssen zag veel meer mogelijkheden om zijn Quick producten te verkopen en dus startte hij met schoenen voor tennis, hockey, rugby en wielrennen. Alsof dit nog niet genoeg was werden er ook nog schaatsen aan toegevoegd.

Door de grote economische crisis in de jaren 30 breken er beroerde tijden voor Quick aan dit brengt de immer positieve familie Jansen erg aan het twijfelen over het voortbestaan van het bedrijf. Na een aantal flinke reorganisaties besluit men zich alleen nog te concentreren op voetbalschoenen die verkocht werden voor vier gulden vijfenzeventig wat neerkomt € 2,16. Dit blijkt een uitstekende keus en al snel bloeit het bedrijf weer op en ziet men de toekomst zonnig tegemoet… Maar dan breekt in 1940 de tweede wereldoorlog uit en de Duitsers sluiten de fabrieken van Quick. Er mochten althans geen leren schoenen meer gemaakt worden en de familie Jansen moet dus iets verzinnen om het hoofd boven water te houden. Met vilt van oude hoeden en met versleten binnenbanden wordt er gestart met de productie van pantoffels…..

De wederopbouw

Na de oorlog wordt de productie van voetbalschoenen weer snel gestart en is er zelfs een unieke aanpassing bedacht. Om de noppen word voortaan een metalen ring gelegd wat doordrukken voorkomt en voor minder slijtage zorgt. Het duurde dan ook niet lang voordat buitenlandse fabrikanten dit systeem overnamen en deze noppen bestelde bij Quick. Dat leek een goede zaak voor Quick maar steeds meer kregen merken uit het buitenland voet aan de grond. Ondanks de toenemende concurrentie lukte het in de jaren 60 en 70 om op de been te blijven. Dit had Quick met name te danken aan de vele sporters die trouw bleven aan hun geliefde “Quickkies”

Ondanks alles werd dit in de jaren 80 steeds lastiger vol te houden door de relatief hoge productie kosten die er uiteindelijk voor zorgde dat de oneerlijke strijd werd verloren. De kwaliteit bleef ongeëvenaard maar de marketing werd steeds belangrijker onder invloed van internationale merken als Adidas, Puma of Nike. Waar Quick vooral leren kwaliteitsproducten wil blijven leveren introduceren de concurrenten kunststof schoenen die in lage lonen werden geproduceerd. Met snelle campagnes slaagden zij erin de jeugd voor zich te winnen en kreeg Quick langzaam maar zeker een wat suffig imago. Het werd steeds lastiger om een Quick verkooppunt te vinden omdat het voor sportzaken niet aantrekkelijk was om schoenen te verkopen voor een klein publiek. Dit resulteerde uiteindelijk in 1992 in een faillissement en viel het doek voor het oudste Nederlandse sportmerk.

Weer een nieuwe start

Aan het einde van de jaren 90 schreef Ferenc van der Vlies voor zijn HEAO opleiding een eindscriptie over de mogelijkheid om met een Nederlands merk weer een marktaandeel te verkrijgen. Ferenc was net als zoveel anderen opgegroeid met Quick en het was in het begin niet meer dan een jongensdroom ingegeven door jeugdsentiment. Toch kreeg hij tijdens het schrijven van deze scriptie steeds meer het gevoel dat het mogelijk was. Samen met Rini van Trigt die al langer actief was in de schoenenbranche werd er gewerkt aan weer een nieuw begin van de rijke geschiedenis van Quick. De eerste casual sneakers die zij maakten waren geïnspireerd op de vroegere voetbalschoenen en deze werden erg goed ontvangen. Niet alleen in Nederland maar ook internationaal ontstond er veel vraag naar de karakteristieke producten van Quick. Juist in die periode werden retro producten steeds populairder en dit zorgde voor een grote succesvolle comeback van dit fantastische merk.

Quick werkschoenen, veiligheidsschoenen

In 2012 werd er weer een nieuwe lijn producten toegevoegd aan de rijke historie van Quick. De Quick werkschoenen en veiligheidsschoenen. Deze zien er vrijwel hetzelfde uit als de sneakers van Quick maar wel met de maximale veiligheid die je van moderne werkschoenen mag verwachten. Op Quick werkschoenen.nl kunt u deze Quick werkschoenen, veiligheidsschoenen bestellen en deze worden altijd gratis naar u verzonden.